MENÜ

Lastik değişim zamanı

Abone Ol Google News
Haberin Devamı

1 Nisan itibariyle kış lastiklerini çıkartıp yaz lastiklerine geçiş yapmaya başladık. Hem yasal düzenleme bu şekilde, hem de ısınan hava koşullarında kış lastiği kullanımına devam etmenin yakıt tüketimi, yol tutuş, frenleme, lastik ömrü gibi konularda dezavantajları olabilir. Peki ama doğru bir yaz lastiği tercihi nasıl yapılmalı? Lastik seçiminde, önceliğimiz lastiğin doğru ebatta seçilmesi olmalı. Otomobil üreticisinin önerdiği orijinal ebada sadık kalarak performans ve konforunuzdan ödün vermemiş olursunuz. Her lastiğin üzerinde ebat, hız ve yük limitlerini bildiren harf ve sayılar vardır.

Lastik üzerindeki rakamların anlamı

Lastik yanağında yer alan dört rakamdan oluşan sayı, lastiğin üretim tarihini gösteriyor. Son iki rakam lastiğin üretildiği yılı ve ilk iki rakam üretim haftasını işaret ediyor. Kullanılmayıp depoda bekletilen lastik her ne kadar yeni gibi görünüyor olsa da, ham maddesi petrol olduğundan zamanla özelliğini ve esnekliğini kaybeder. Bu nedenle lastik satın alırken üretim tarihlerini kontrol edin, fazla beklemiş lastikleri almayın. Ayrıca lastik etiketlerinde, enerji verimliliği yani lastiğin yakıt ekonomisine katkısı, lastiğin gürültü düzeyi ve ıslak zemindeki tutunma performansına ilişkin derecelendirmeler veriliyor. Tüketici de bu verilere bakarak doğru lastik seçimi kararı alabiliyor. Kullanım sırasında ise yasal diş derinliği sınırı yaz lastiklerinde 1.6 mm, kış lastiklerinde ise 4 mm’dir. Bundan daha fazla aşınan lastikleri, sürüş güvenliği için yenileyin.

Yanlış hava basıncı kazaya davetiye çıkarır

Lastiğin ömrü ve sürüş emniyeti için lastik içindeki havanın basıncı önemlidir. Lastik basınçları, otomobil üreticileri tarafından belirlenir. Sürücü kapısının iç tarafındaki etikette veya kullanıcı el kitabında üreticinin uygun gördüğü lastik basınçları belirtilir. Bu basınçlara uymamak ciddi lastik sorunlarıyla karşılaşmanıza sebep olabilir. Hava basıncı düşen lastik karkas üzerine çöker ve bu da aşırı şekilde ezilerek yırtılma ve kopmalara sebep olabilir. Bu ise beraberinde aşırı ısınmayı ve fren mesafesinde uzamaları getirir. Örneğin doğru lastik basınçlarına sahip lastiklerle yola çıkan bir otomobil 90 km/s hızda durmak için 40 m’ye ihtiyaç duyarken, lastik basınçları yarıya indirilmiş aynı otomobil aynı hızda fazladan 4 metre fren duruş mesafesine ihtiyaç duyuyor. Aynı şekilde düşük lastik basıncına sahip olan bir otomobil önüne aniden çıkan engelden kaçarken de direksiyondaki yönlendirmelere net cevap veremez. Düşük lastik basıncının diğer bir dezavantajı ise yakıt tüketimine yaptığı etkidir. Doğru olmayan lastik basınçları yüzde 7’ye varan yakıt tüketimi artışına sebep olabilir.

Doğru basınç performansı artırır

Doğru hava basıncı hem aracın performansına hem de lastiğin düzenli bir şekilde aşınmasına katkı sağlar. Araç seyir halindeyken lastiğin tabanının yere tam olarak temas etmesi gerekir. Eğer lastik basıncınız fazlaysa bu orta kısımda düzensiz aşınmaya yol açar, tersi bir durumda yani eksik hava basıncı yuvarlanma direncini artırır. Bu da yakıt tüketimini artırır ve lastiğin yanlardan düzensiz aşınmasına neden olur. Ayrıca uzun süreli park halinde, lastiğinizin hep aynı noktasına baskı olacağından, belirli bir süreden sonra taban kırılması denilen olay gerçekleşir. Yani lastiğin içindeki teller bir müddet sonra kırılır ve kalıcı bir balans bozukluğu oluşur. Bu nedenle lastik üreticileri böyle durumlarda aracı park etmeden önce basıncın 7.5 psi artırılmasını tavsiye ediyor.

Kompakt SUV’da yeni isim Karoq

Skoda’nın kompakt sınıftaki yeni SUV modeli Karoq, İsveç’in başkenti Stockholm’de düzenlenen bir etkinlikte tanıtıldı. Yeti modelinin yerini alan yeni Karoq, sert çizgileriyle ve platform kardeşi Seat Ateca’ya olan benzerliğiyle dikkat çekiyor. Benzinli ve dizel olmak üzere geniş bir motor ve donanım seçeneğine sahip olan Karoq, 2018’in başında Türkiye pazarına verilecek.

Komşuda ralli zaferi

Geçtiğimiz hafta sonu düzenlenen Bulgaristan Rallisi’ni, Yağız Avcı- Bahadır Gücenmez ikilisi kazanarak Bulgaristan’da bayrağımızı dalgalandırdı. 2017 Avrupa Ralli Kupası kapsamında Balkan Ralli Kupası'na puan veren ve aynı zamanda 2017 Türkiye Ralli Şampiyonasının ikinci yarışı olan Bulgaristan Rallisi, Türk ralli ekiplerinin katılımına sahne oldu. Yağız Avcı- Bahadır Gücenmez ekibi Peugeot 208 T16 R5 ralli araçlarıyla bu zorlu mücadeleyi önde bitirdi.

500 bin Euro’luk yarışçı

Honda Türkiye, süper spor otomobili NSX’i İstanbul Autoshow’un ardından, İstanbulpark Yarış Pisti’nde düzenlediği bir sürüş etkinliği ile tanıttı. Türkiye satış fiyatının 500 bin Euro olduğu açıklanan NSX’ten bu yıl içerisinde 3 tane satılması hedefleniyor. 3,5 litrelik V6 benzinli motorun yanı sıra 3 tane de elektrik motoruna sahip olan NSX’te toplam sistem gücü 581 HP’ye ulaşıyor.

YORUM YAZ